Our Blog

Smerte i hofte er et vanlig helseproblem. Mange mennesker opplever smerter på siden av hofta, enten de er aktive eller ikke. En smerte som kan føre til redusert aktivitet, endret bevegelsesmønster og frykt for å bevege seg for mye.

Smerte på utsiden av hoften blir ofte forklart ved at det er oppstått en slimposebetennelse (bursitt).

Hva er bursitt ?

Slimposen (bursa) har som oppgave å forhindre friksjon der hvor knokler og muskler glir over hverandre. Ved unormal friksjon eller økt trykk over lengre tid vil den produsere mer væske og øke i størrelse. Da kan det gjøre vondt både når du hviler og når du er i aktivitet.

Men, er det egentlig slimposebetennelse som er den vanligste grunnen til slike smerter ?

I lys av en studie som gjorde ultralydvurdering av 877 (!) pasienter med smerte på utsiden av hofta viste det seg at bare 1 av 5 hadde bursitt (slimposebetennelse)! Man kom frem at så mange som 50% av deltagerne hadde funn som heller tydet på seneskader/tendinopatier til muskulaturen i hofteområdet.

Jaha.. hva er tendinopati da ?

Tenk på en tendinopati som et skrubbsår du har fått på muskelsenen. Fortsetter du å pille på det vil det ikke gro.

«Overbelastning» er ofte årsaken til at tendinopati oppstår. Bit deg merke i at overbelastning ikke er forbeholdt idrettsutøvere. Hvis man er fysisk inaktiv (som mange er), vil vevet venne seg til en lav belastning og av den grunn kan en seneskade oppstå mye lettere.

Dette betyr at behandling av slike plager kan bli noe helt annet enn det man ville tenkt i utgangspunktet. Vi snakker om et skifte i behandlingen, vekk fra ofte unødvendige injeksjoner og betennelsesdempende medisiner, til fokus på riktig belastning av vevet som er skadet.

Vi i Eureka ønsker å gi deg informasjon om hvordan du kan oppnå bedre helse. Med fokus på årsaken til ditt problem er vi alltid på søken etter den beste veien til en smertefri hverdag. En konsultasjon hos våre terapeuter kan være nyttig for å få gode råd og effektiv behandling for dine plager.

Finn din nærmeste Eurekaklinikk HER

Den aktuelle studien det er tatt utgangspunkt i finner du her:

Comments ( 0 )