Category: MASSASJETERAPI

”Et liv i bevegelse” er Norsk kiropraktorforening (NKF) sitt motto. Høsten 2015 ønsket de å slå et slag for dette mottoet og på verdens ryggdag 16.oktober introduserte de programmet ”Straighten Up and move”. Dette er et tre minutters treningsprogram som sørger for at du får beveget deg opp, ned, rundt, fram, bak og sideveis i alle plan. Hjertepumpa stiger litt, og du får aktivert kjernemuskulaturen din. Du blir ikke svett av programmet men du kan risikere å bli mer våken og merke et velbehag.

et liv i bevegelse

Bevegelse er en fin måte å forebygge ryggsmerter og livsstilssykdommer på. Vi i Eureka Kiropraktikk er opptatt av forebyggende helsetiltak og vi ønsker at så mange som mulig skal kunne leve et liv i bevegelse og friskhet. Har du allerede vondt i ryggen eller sliter du med andre livsstilsrelaterte plager? Da anbefaler vi også bevegelse! Finn en aktivitet du trives med og gi kroppen bevegelse flere ganger om dagen, hver eneste dag.

Kroppen har mange ledd og kan bevege seg i mange akser og plan. Straighten Up sørger for at du får beveget kroppen i alle retninger. Heng opp programmet hjemme, på jobben, på skolen eller i barnehagen og får med alle rundt deg på en runde Straighten Up et par ganger om dagen.

Fordi både barn og voksne har behov for et liv i bevegelse har vi utviklet et sett øvelser for barn og et for voksne.

LAST NED ØVELSENE HER:

STRAIGHTEN UP – FOR VOKSNE

STRAIGHTEN UP – FOR BARN

 

I våre klinikker finner du dyktige terapeuter som kan hjelpe deg til en hverdag med mindre smerter og du vil få råd og hjelp til å komme i gang med aktivitet.

Finn din nærmeste klinikk og book time for behandling, rådgivning og forebyggende tiltak.

På Hafjell er X-Games Norge 2017 nå sparket godt i gang. Snowboardkjørerene har kjørt kvalifiseringsrunder og Norge har fått gull i Slopestyle Ski på både herre og dame-siden!

 

Eureka Kiropraktikk er tilstede og tilgjengelig for samtlige av XGames-utøverne. Vi bistår med finjusteringer og optimalisering etter ønske og behov. Vi er å finne både i Riders Lounge i bånn av bakken og på hotellet hvor utøverne er innlosjert.

espen på xgames

Fra tidlig om morgenen til sent på kveld står våre team klare til å ivareta idrettsutøverne. Hvert team består av kiropraktor, fysioterapeut og massør som alle samarbeider for å skreddersy oppfølging av hver enkelt utøver. Vi ønsker å legge til rette for at de skal kunne prestere best mulig gjennom hele denne fysisk krevende uken.

Bodytuning and Tuning Out

Det er ikke bare «bodytuning» utøverne kommer for å få. Både i Riders Lounge og på hotellet er basene vår plassert slik at det også fungerer som steder der utøverne kan trekke seg tilbake og finne litt ro. Behandlingsrommet på hotellet er utstyrt med storskjerm med direktesending fra bakken, og deilige lazybags utøverne kan legge seg ned i og finner roen mens de venter på behandling.

tom i laxybag på xgames behandler lounge

Nytt av året

Nytt av året er at fysioterapeut Tore har med seg to ultralydmaskiner. Disse har vi fått låne av Samsung for anledningen. Dette gjør at vi kan gjøre meget grundige undersøkelser og gi godt tilpasset oppfølging. Flere av utøverne har allerede fått sjekket trøblete håndledd, vonde skuldre og andre problemområder. De er både imponert og takknemlige for profesjonell diagnostisering langt utover det de er vant til i konkurransesammenheng.

 

 

ultralydundersøkelser på xgames norge

Eurekas Team på Hafjell er en glad gjeng satt sammen av terapeuter fra hele landet. Vi har lang erfaring med oppfølging av idrettstuøvere og jobber hele året rundt med mange andre disipliner enn bare ski og snowboard. Følg med oss på Facebook og les mer om Eureka og idrett HER

X Games Norway

Omkring 80 prosent av oss får ryggproblemer i løpet av livet. 80 prosent av disse er uspesifikke ryggplager i korsryggen, som ikke skyldes skiveprolaps, kreft eller alvorlige sykdommer. Hvorfor så mange av oss får dette, er fortsatt uklart for forskerne.

Et snøballkast kan være nok. Eller et løft som gikk skeis.

Er du blant de åtte av ti av oss som har kjent det, så husker du kanskje følelsen av å få akutt vondt i korsryggen, og den ubehagelige stivheten og de murrende smertene noen timer senere?

Mer ryggsmerte betyr ikke mer ryggskade

Dette kan kanskje virke rart, men vi vet nå at mer smerte ikke alltid betyr mer skade. To personer kan faktisk ha samme skade men oppleve helt forskjellig grad av smerte. Hvor mye smerte man har kan variere ut ifra en rekke faktorer som inkluderer situasjonen da smerten oppstod, tidligere smerteopplevelser, humøret ditt, engstelser, fysisk form, stressnivå og hvordan man mestrer plagene.

Nervesystemet vårt har dessuten evnen til å regulere hvor mye smerte en person føler til enhver tid. Hvis man har ryggsmerter kan det være at ens nervesystem har blitt overfølsomt og gjør at man opplever smerte, selv om den opprinnelige strekken eller forstuingen er leget.

Dette kan bety at man opplever mer smerte når man beveger seg eller prøver å gjøre noe, selv om man ikke påfører ryggen skade.

Når personer med ryggsmerter klarer å skille mellom “smerten” de føler og bekymringer om en “skade” man kan påføre ryggen, vil det være lettere å delta i behandling.

 Løfting og bøying er trygt

Mennesker med ryggsmerter tror ofte at aktiviteter som løfting, bøying og vridninger er farlig og bør unngås. Imidlertid, og i motsetning til vanlig tro i befolkningen, viser forskningen fram til dags dato ingen konsistent sammenheng mellom noen av disse faktorene og ryggsmerte.

Selvsagt kan en person strekke ryggen hvis man løfter noe på en keitete måte eller løfter noe som er tyngre enn man vanligvis løfter. Videre kan også en person som har ryggsmerte oppleve at slike aktiviteter gir mer ømhet enn vanlig. Dette betyr derimot ikke at aktiviteten er farlig eller burde unngås. Bøying og løfting er normale bevegelser og bør praktiseres for å styrke ryggen, på samme måte som å komme igang igjen med løping eller annen trening etter et ankelovertråkk.

Stress, nedstemthet og bekymring påvirker ryggsmerter.

Hvordan vi føler oss kan påvirke i hvor stor grad vi føler smerte. Ryggsmerter kan bli utløst etter endringer i stressnivå og stemningsleie eller av forskjellige nivå av angst.

På samme måte som disse faktorene er knyttet til andre helseplager som sår hals, irritabel tarm og utbrenthet, har de også en veldig stor effekt på ryggsmerte. Derfor vil det å kunne mestre stress, endre sinnsstemning og angstnivå gjennom å gjøre ting vi liker, og sørge for nok hvile og avspenning, være virkelig gunstig i hjelpen mot ryggsmerter.

Mosjon og trening er bra og trygt

Det er vanlig, spesielt under de første dagene med ryggsmerte, at dine måter å bevege deg på kan endres betydelig. Dette normaliseres vanligvis når smerten avtar. Selv om det i starten kan være tøft, er det viktig å gjenoppta betydningsfulle aktiviteter som er kan være  smertefulle, eller som man er redd vil øke smerten. Mange vil, etter en episode med ryggsmerter, begynne å bevege seg annerledes på grunn av frykt for smerte eller en tro på at aktiviteten er farlig. Et slikt endret bevegelsesmønster kan være usunt på sikt og faktisk øke stresset på ryggen din.

Mange mennesker med smerte er redde for fysisk aktivitet og unngår det da de tror det forverrer plagene. Dette er ikke riktig. Vi vet nå at regelmessig fysisk aktivitet hjelper til å holde deg sprek og sunn, og til og med redusere smerter og ubehag. Fysisk aktivitet vil kunne redusere muskelspenninger, gi bedre humør og styrke immunforsvaret, når man gradvis kommer i gang. Alle typer fysisk aktivitet er bra. Det er ingen store forskjeller i effekten av dem – så velg en du liker, har råd til og som er lett tilgjengelig.

Å gå, bruke trappene, sykle, løpe og tøye ut er alle til god hjelp til å få musklene i kroppen din til å slappe av.

Når du har smerter kan det å starte med øvelser eller trening være tøft. Muskler som har vært brukt mindre enn normalt føler mer smerte en normalt aktive og friske muskler. Derfor betyr det ikke at det er farlig, eller har skjedd skade på kroppen, hvis du føler sårhet etter fysisk aktivitet.

Vi i Eureka har flinke terapeuter som kan hjelpe til å stille diagnose og hjelpe deg med plagene dine, enten det er akutt eller mer langvarige smerter. Behandling består ofte av både behandling hos terapeut og øvelser. Vi ønsker også å gi deg de beste verktøyene for å holde kroppen frisk og sterk.

 

Den beste sittestilling er den neste sittestilling!

Har du lurt på hva som egentlig er den beste sittestilling for ryggen din? Som kiropraktor får jeg ofte dette spørsmålet, og det beste svaret er uten tvil; en variert sittestilling! Kan man unngå langvarig sitting og variere stilling ofte, er mye av jobben gjort. Men hvordan skal man få dette til når sitting inngår i en stor del av jobbhverdagen?

Flere studier har vist at langtidssitting kan ha negative helseeffekter både fysisk og psykisk. Anatomien i kroppen vår er bygget slik at vi kan ha en rett rygg, holde hodet høyt og speide utover. Dette kalles «anatomisk stilling» og er definert som; plasseringen av menneskekroppen, stående oppreist, med ansiktet rettet fremover, armene langs sidene, håndflatene vendt fremover og føttene pekende frem. Denne stillingen gir oss en god holdning og aktiverer de rette musklene.

Mange av oss har en jobb hvor vi blir nødt til å sitte store deler av dagen. Dette fører ofte til at vi blir lute i ryggen og får stramme muskler på fremsiden av kroppen som i brystet, eller bak i nakken fordi hodet ofte blir hvilende fremover. Dette kan igjen føre til muskel og skjelettsmerter, hodepine og dermed dårlig konsentrasjon- og yteevne.

Selv om det er vanskelig for mange å gjøre endringer så finnes det små triks som kan være til hjelp. Du kan begynne med å skyve stolen helt opp mot arbeidsbenken, rette opp ryggen, rulle skuldrene tilbake, se rett frem og ta et dypt åndedrag. Gjør du dette en gang i timen, så vil vanen komme mer på plass og kroppen vil etter hvert huske hvordan holdningen din skal være.

Mange har investert i hev-senk pult, det er flott ! Men husker du å bruke den? Varier da gjerne mellom å sitte og stå flere ganger i løpet av dagen. Et annet alternativ til aktiv sitting er å sitte på ball. Dette kan du se mer om i denne videoen.

Det er også anbefalt å få litt bevegelse før man setter i gang arbeidsdagen. Det å gå rett fra sengen, til frokostbordet, til bilen og så i kontorstolen er ikke bra. Parker bilen litt lenger vekk fra jobb, gå eller ta sykkelen til toget som en vane om morgenen. Du vil oppleve en energiboost og en lettere dag på stolen.

Vi i Eureka har utviklet en sittepute som man kan legge på kontorstolen, ha med i møter, i bilen eller bruke hjemme på stolene man sitter oftes i. Den  «lurer» støttemuskulaturen til å bli brukt da vi hele tiden balanserer på et ujevnt underlag.

Dette kan være en billig løsning istedenfor ny kontorstol, nettop fordi den beste sittestilling altså er den neste. Disse putene er å få kjøpt på din nærmeste Eureka klinikk, så ta kontakt for å prøve! Ønsker du råd om mer avanserte stoler har vi både kompetanse og tilgang på de beste stolene du kan få på markedet, så bare spør oss !

Kanskje kan din neste sittestilling være det første steget mot en bedre helse i 2016?

 

Skrevet av kiropraktor Marita Jacobsen, Eureka Ski Kiropraktorklinikk

 

Hodepinen er en av de vanligste plagene vi har og noe vi i Eurekas klinikker ser svært mye av. Omlag 3% av befolkningen opplever daglig hodepine og rundt 10% en gang i uken.

Hodepine én gang i uken betyr over 50 dager med vondt i hodet iløpet av året. Dette påvirker åpenbart en persons livskvalitet. Over 1% av befolkningen har hodepine som skyldes langvarig overforbruk av medikamenter. Det er derfor viktig å finne årsak til symptomene på hodepinen, og når mulig, en ikke-medikamentell behandlingsform.

Vanlige utløsende faktorer for hodepine er: stiv og vond nakke, kjeve og bittproblematikk, smerter fra bihuler, irriterte øyne, ørebetennelser, hormonelle forandringer, feil ernæring, utmattelse, fysiske skader, kjemikalier og luftforurensning. Sterkt lys, lukter og lyder samt emosjonellt stress kan også være utløsende.

Hodepine er som sagt svært vanlig og listen over differentialdiagnoser og klassifiseringer er lang. De aller fleste hodepiner er ufarlige men bør undersøkes av kvalifisert helsepersonell som kan gi en korrekt diagnose og utelukke underliggende patologier.

Hvilken diagnose du får er i stor grad basert på symptomene du opplever når du har vondt i hodet. Symptomene sier lite om mekanismene som ligger bak hodepinen. Stort sett blir hodepiner, spesielt migrener behandlet med medikamenter eller botox. Målet er å lindre eller redusere symptomer. Ved botoxbehandling injiseres botox i potensielt innvolvert nakke- eller ansiktsmusklatur. Om behandlingen hjelper, repeteres den ca. hver 3 måned.

Kiropraktikk, fysioterapi, akupunktur, massasje og treningsøvelser har alle vist seg effektive i å lindre flere typer hodepiner. Behandling bør individualiseres ut i fra pasientens plager.

I Eureka jobber vi tverrfagelig og har derfor gode muligheter til å finne ikke-medikamentelle behandlingsformer som kan lindre din hodepine. Hos oss møter du dyktige og erfarne terapeuter som jobber for og finne årsaken til smerten. Du hos oss også få mulighet til å lære mer om hva du kan gjøre for å få det bedre generelt med tanke på både fysisk aktivitet, ernæring og stressmestring.

Ved alle former for smerte og ubehag i hodet er det uansett viktig og bli undersøkt av kvalifisert helsepersonell.

KONTAKT OSS

NYTTIGE ØVELSER MOT HODEPINE