Our Blog

Omkring 80 prosent av oss får ryggproblemer i løpet av livet. 80 prosent av disse er uspesifikke ryggplager i korsryggen, som ikke skyldes skiveprolaps, kreft eller alvorlige sykdommer. Hvorfor så mange av oss får dette, er fortsatt uklart for forskerne.

Et snøballkast kan være nok. Eller et løft som gikk skeis.

Er du blant de åtte av ti av oss som har kjent det, så husker du kanskje følelsen av å få akutt vondt i korsryggen, og den ubehagelige stivheten og de murrende smertene noen timer senere?

Mer ryggsmerte betyr ikke mer ryggskade

Dette kan kanskje virke rart, men vi vet nå at mer smerte ikke alltid betyr mer skade. To personer kan faktisk ha samme skade men oppleve helt forskjellig grad av smerte. Hvor mye smerte man har kan variere ut ifra en rekke faktorer som inkluderer situasjonen da smerten oppstod, tidligere smerteopplevelser, humøret ditt, engstelser, fysisk form, stressnivå og hvordan man mestrer plagene.

Nervesystemet vårt har dessuten evnen til å regulere hvor mye smerte en person føler til enhver tid. Hvis man har ryggsmerter kan det være at ens nervesystem har blitt overfølsomt og gjør at man opplever smerte, selv om den opprinnelige strekken eller forstuingen er leget.

Dette kan bety at man opplever mer smerte når man beveger seg eller prøver å gjøre noe, selv om man ikke påfører ryggen skade.

Når personer med ryggsmerter klarer å skille mellom “smerten” de føler og bekymringer om en “skade” man kan påføre ryggen, vil det være lettere å delta i behandling.

Løfting og bøying er trygt

Mennesker med ryggsmerter tror ofte at aktiviteter som løfting, bøying og vridninger er farlig og bør unngås. Imidlertid, og i motsetning til vanlig tro i befolkningen, viser forskningen fram til dags dato ingen konsistent sammenheng mellom noen av disse faktorene og ryggsmerte.

Selvsagt kan en person strekke ryggen hvis man løfter noe på en keitete måte eller løfter noe som er tyngre enn man vanligvis løfter. Videre kan også en person som har ryggsmerte oppleve at slike aktiviteter gir mer ømhet enn vanlig. Dette betyr derimot ikke at aktiviteten er farlig eller burde unngås. Bøying og løfting er normale bevegelser og bør praktiseres for å styrke ryggen, på samme måte som å komme igang igjen med løping eller annen trening etter et ankelovertråkk.

Stress, nedstemthet og bekymring påvirker ryggsmerter.

Hvordan vi føler oss kan påvirke i hvor stor grad vi føler smerte. Ryggsmerter kan bli utløst etter endringer i stressnivå og stemningsleie eller av forskjellige nivå av angst.

På samme måte som disse faktorene er knyttet til andre helseplager som sår hals, irritabel tarm og utbrenthet, har de også en veldig stor effekt på ryggsmerte. Derfor vil det å kunne mestre stress, endre sinnsstemning og angstnivå gjennom å gjøre ting vi liker, og sørge for nok hvile og avspenning, være virkelig gunstig i hjelpen mot ryggsmerter.

Mosjon og trening er bra og trygt

Det er vanlig, spesielt under de første dagene med ryggsmerte, at dine måter å bevege deg på kan endres betydelig. Dette normaliseres vanligvis når smerten avtar. Selv om det i starten kan være tøft, er det viktig å gjenoppta betydningsfulle aktiviteter som er kan være  smertefulle, eller som man er redd vil øke smerten. Mange vil, etter en episode med ryggsmerter, begynne å bevege seg annerledes på grunn av frykt for smerte eller en tro på at aktiviteten er farlig. Et slikt endret bevegelsesmønster kan være usunt på sikt og faktisk øke stresset på ryggen din.

Mange mennesker med smerte er redde for fysisk aktivitet og unngår det da de tror det forverrer plagene. Dette er ikke riktig. Vi vet nå at regelmessig fysisk aktivitet hjelper til å holde deg sprek og sunn, og til og med redusere smerter og ubehag. Fysisk aktivitet vil kunne redusere muskelspenninger, gi bedre humør og styrke immunforsvaret, når man gradvis kommer i gang. Alle typer fysisk aktivitet er bra. Det er ingen store forskjeller i effekten av dem – så velg en du liker, har råd til og som er lett tilgjengelig.

Å gå, bruke trappene, sykle, løpe og tøye ut er alle til god hjelp til å få musklene i kroppen din til å slappe av.

Når du har smerter kan det å starte med øvelser eller trening være tøft. Muskler som har vært brukt mindre enn normalt føler mer smerte en normalt aktive og friske muskler. Derfor betyr det ikke at det er farlig, eller har skjedd skade på kroppen, hvis du føler sårhet etter fysisk aktivitet.

Vi i Eureka har flinke terapeuter som kan hjelpe til å stille diagnose og hjelpe deg med plagene dine, enten det er akutt eller mer langvarige smerter. Behandling består ofte av både behandling hos terapeut og øvelser. Vi ønsker også å gi deg de beste verktøyene for å holde kroppen frisk og sterk.

Comments ( 0 )