GRAVIDE

Under svangerskapet skjer det store forandringer med kroppen på kort tid. En sunn graviditet er avhengig av et velfungerende bekken og en ryggsøyle I balanse i denne perioden. Når ryggsøylen må tilpasse seg at magen vokser skjer det mange forandringer i strukturen. Det blir en større belastning på de nederste leddene i korsryggen og på bekkenleddene i forbindelse med vektøkningen, svaien i korsryggen blir større, og man får en større krumning i brystryggen. Dette er en naturlig del av graviditeten og kroppen er bygd for å tilpasse seg. Skulle det oppstå en feilfunksjon i ett eller flere av leddene, reduseres kroppens evne til å tilpasse seg omgivelsene.

De vanligste plager som gravide oppsøker hjelp hos oss for er;

–      bekkenplager i form av smerte eller gangbesvær

–      bekkenlåsning/ bekkenløsning

–      pustebesvær og smerte i brystryggen eller skuldrene

–      nummenhet i armer og ben

På Eureka Kiropraktikk har vi også mange pasienter som ønsker å forebygge svangerskapsplager og oppsøker oss for å ha et så velfungerende bekken og ryggsøyle som mulig i forkant av fødselen.

Bekkenlåsning/ Bekkenløsning

Bekkenet består av 3 bevegelig bekkenledd og et halebein. Sammen danner de en ring. Bekkenet er grunnmuren for resten av ryggsøylen og optimal funksjon i bekkenet er meget viktig.Det er mye forvirrende informasjon rundt bekkenlåsning og bekkeløsning.

Bekkenløsning skyldes hormonforandringer under svangerskapet som gjør at leddbånd i bekkenet blir overrørlig eller elastisk. Man ser ofte en forverring ved gang/ aktivitet og en lindring ved å holde seg i ro. Dette kan være ubehagelig og smertefullt og ofte hører man at det er lite å gjøre med bekkenløsning.
Den kiropraktiske behandlingen for bekkenløsning jobber mye med å optimalisere funksjonen i de nærliggende ledd og muskler slik at bekkenet avlastes så mye som mulig.

Det vi vet er at bekkenplager under svangerskapet kan ha andre årsaker som ligner bekkenløsning.
Korrekt diagnose, behandling, råd og veiledning er viktig for et godt resultat.

Bekkenlåsning skyldes en feilfunksjon eller låsning i et eller flere av bekkenleddene. Når et bekkenledd er låst må de andre jobbe overtid. Både for mye og for lite bevegelse kan gi irritasjon på nerver, smerter, muskelspenninger og feilbelastninger.
Livmoren er også forankret i bekkenet ved hjelp av leddbånd. Balanse i bekkenet er viktig for balanse i livmoren.